Actuele uitdagingen bij het beschikbaar maken van luchtfoto`s

21 april 2022

Binnen de gemeente zijn veel applicaties waarin een kaart (en kaartlagen) worden getoond voor het uitvoeren van het werk. De belangrijkste kaart is de luchtfoto. Een luchtfoto is niet alleen makkelijk om snel te kunnen herleiden waar je zit in het kaartbeeld. De luchtfoto bevat ook een schat van informatie. Waar het on-premise beschikbaar maken van luchtfoto’s vaak al een uitdaging is, wordt de uitdaging alleen maar groter nu veel applicaties naar de cloud gaan. Dit willen wij aanpakken.

De laatste jaren is de detaillering van luchtfoto steeds groter geworden. Hierdoor kan je steeds meer informatie uit de luchtfoto halen. Door het bekijken van verschillende jaargangen van een luchtfoto kan je eenvoudig achterhalen wat het bouwjaar van een pand is. In een handhavingstraject kan je door het bekijken van luchtfoto’s achterhalen wanneer een asbest dak is gesaneerd. Het nadeel van deze detaillering is dat de luchtfoto steeds groter wordt in omvang. Was 10 jaar geleden de gemiddelde luchtfoto nog 5GB groot, nu is 30GB geen uitzondering meer.

Het is geen uitzondering dat een luchtfoto daarnaast wel 4 a 5 keer in het netwerk is opgeslagen. En dat onduidelijk is bij wie je binnen de gemeente terecht moet om de actuele luchtfoto te gebruiken. Naast dat luchtfoto’s op verschillende plaatsen in het netwerk staan zien we nu ook een trend ontstaan waarbij luchtfoto’s bij verschillende cloud leveranciers wordt neergezet. Waar het on-premise beschikbaar maken van luchtfoto’s vaak al een uitdaging is, wordt de uitdaging alleen maar groter nu veel applicaties naar de cloud gaan.

Het centrale overzicht ontbreekt en grote bestanden van de gemeente staan op verschillende plaatsen opgeslagen. Dit brengt niet alleen hoge kosten met zicht mee maar is ook vanuit het beheer en gebruik inefficiënt. Wij vinden dat dit slimmer kan! Vind u dit ook? Dan komen we graag met u in contact! 

Deel dit artikel