Scanauto inzetten met behulp van FME

21 oktober 2019

Parkeerbeheer Bergen op Zoom heeft met behulp van FME haar parkeerbeheer efficiënter ingericht. Het parkeergebied wordt nu meerdere keren per dag met één druk op de knop nagekeken, terwijl voorheen het controleren van het hele gebied slechts één keer per dag mogelijk was. De tijd van de parkeerwachters kan op deze wijze efficiënter worden ingericht. In dit artikel wordt uitgelegd op welke wijze dit is gerealiseerd.

Wat was het probleem?

Om het parkeergebied te kunnen handhaven, heeft Parkbeheer Bergen op Zoom een scanauto aangeschaft. Een scanauto is een rijdende boetemachine voor parkeerders, waarbij parkeerwachters niet meer per voet auto’s hoeven te controleren. Op deze manier kan de parkeerwachter simpelweg rijden door de stad en de auto waarin wordt gereden het werk laten doen.

De scanauto is uitgerust met een unit op het dak met 12 camera’s. Terwijl de auto rijdt, registreren deze camera’s alle kentekens die in het zicht vallen. Wanneer een kenteken wordt gevonden die niet voor de parkeerkosten betaalt, wordt er een signaal doorgestuurd naar een parkeerwachter. De parkeerwachter gaat vervolgens naar de betreffende auto en schrijft mogelijk een boete uit voor de potentiële wanbetaler.

De scanauto die is aangeschaft door Parkeerbeheer Bergen op Zoom kon wel kentekens scannen, maar de bijbehorende parkeervlakken werden enerzijds niet tot beperkt weergegeven. Daarnaast had het Parkbeheer niet alle parkeervlakken niet juist in beeld. Op deze manier kon het parkeergebied alsnog niet gehandhaafd worden.

Hoe is het opgelost?

De eerste stap was het op orde brengen van de bron. Er is een inventarisatie gedaan door Parkbeheer, waarbij is gekeken naar alle parkeervlakken die gehandhaafd moeten worden. De parkeervlakken zijn op basis van geometrie ingeladen in de scanauto en het handhaafgebied is met de scanauto nagelopen. Nadat de BGT op orde is gemaakt, is er overleg geweest met het Parkeerbeheer waar het volgende uit is gekomen:

  • Per parkeergebied aangegeven welke vergunningen en belcodes er per gebied gelden
  • De parkeergebieden zijn daaropvolgend geometrisch aangeleverd
  • Er is bepaald welke parkeervlakken binnen welke gebieden vallen
  • Er is overleg geweest over de parkeervlakken die binnen twee gebieden vielen
  • Aan de parkeergebieden zijn tot slot de juiste codes gekoppeld

Na het testen was het alsnog geen succes, omdat de software niet om kon gaan met een shapefile waar meerdere codes in verschillende kolommen zijn aangegeven. Dit probleem is opgelost door de vakken te dupliceren en een attribuut aan het vak te koppelen waar de ‘hoofdcode’ in staat. Hetgeen heeft geleid tot het toenemen van de data, maar heeft ervoor gezorgd dat de shapefile door FME met één druk op de knop vernieuwd kon worden.

Op deze wijze kan de tijd van de parkeerwachter efficiënter worden ingezet, is er ruimte om andere taken uit te voeren en kan het parkeergebied meerdere malen per dag geanalyseerd worden.

Kanttekening

Wanneer er tussen twee parkeerautomaten in wordt geparkeerd, kan het voorkomen dat een van de parkeerautomaten net buiten het gebied valt terwijl de parkeerder een bekeuring hoort te krijgen. Om dit te voorkomen zijn er ‘donuts’ aangemaakt binnen de gebieden. Deze donuts zorgen ervoor dat de vakken die op de grens liggen een extra code krijgen, zodat zij ook bij het aangrenzende gebied horen.

Deel dit artikel

Lees meer over

fme