Schiphol en Apple gebruiken FME voor indoor-navigatie project: ‘way finding’

6 juli 2017

Zonder stress op vakantie. Schiphol maakt het passagiers steeds makkelijker. Middels ‘Way finding’ zullen passagiers zich gemakkelijk over de luchthaven voortbewegen en hun weg van A naar B eenvoudig afleggen. Uiteindelijk zal deze oplossing de totale reis ondersteunen: van huis tot eindbestemming, inclusief kaarten, POI’s, routes, wachttijden, parkeermogelijkheden, etc.

Schiphol ontwikkelt een API platform waarop apps, websites en andere kanalen kunnen aansluiten en Wayfinding kunnen bieden aan passagiers. Schiphol heeft een duidelijke voortrekkers functie met dit project. Het is mogelijk om aan de hand van de verbinding tussen aanwezige Wifi-sensoren en de smartphones van reizigers de indoor locaties te bepalen en actueel en gepersonaliseerd navigatie-advies te geven.

Schiphol heeft een eigen app platform ontwikkeld om binnen te navigeren maar uiteindelijk zal dit ook geïntegreerd worden in Google Maps en Apple Maps. Hierbij speelt FME een grote rol. Zo wordt FME gebruikt om de meest actuele data en alle indoor-kaarten vanuit de centrale databases in de verschillende systemen te krijgen.

Op deze manier zal de reiziger dus altijd de meest recente informatie hebben over hoe Schiphol er van binnen uit, maar ook buiten, uit ziet. Dit kan bijvoorbeeld erg handig zijn wanneer er delen van Schiphol dicht zijn door werkzaamheden. Op deze manier kan Schiphol haar reizigers al informeren voordat zij de deur uit zijn, ongeacht wat voor smartphone of tablet zij gebruiken.

In het kader van deze interoperabiliteit is het met FME tegenwoordig mogelijk om naar AVF (Apple Venue Format) te schrijven, het data-type waarmee Apple hun kaarten maakt. Hierdoor kan Schiphol altijd de meest actuele data leveren aan Apple. Om optimaal van deze mogelijkheid gebruik te maken, werken Schiphol, Apple en FME nauw samen.

Deel dit artikel